Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Zespół Placówek Edukacyjno-Terapeutycznych w Bobrowie
System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.


Roczny Plan

Programu Profilaktyczno-Wychowawczego.

Rok szkolny 2017/2018

  1. Wstęp -część ogólna.

  2. Realizacja szkolnego programu profilaktyczno-wychowawczego z uwzględnieniem poszczególnych etapów edukacyjnych: przedszkola, szkoły podstawowej oraz gimnazjum, PDP, internatu.


I. Wstęp

Program profilaktyczno-wychowawczy obejmuje ogół działań zapobiegawczych niepożądanym zjawiskom w rozwoju i zachowaniu się dzieci i młodzieży oraz całokształt świadomych, zamierzonych i specyficznych działań osób (wychowawców), których celem jest osiągnięcie względnie trwałych zmian w osobowości jednostki (wychowanka). Program zakłada podmiotowe traktowanie ucznia, poszanowanie godności osobistej, wspomaganie i umożliwianie wszechstronnego rozwoju wychowanków co jest jednym z najważniejszych zadań wychowawczych.

Program stanowi wytyczne do pracy wychowawczej dla dyrektora szkoły, wychowawców klas i nauczycieli, pedagoga i psychologa szkolnego, samorządu uczniowskiego, pracowników niepedagogicznych oraz organizacji i instytucji wspomagających pracę szkoły.

Realizacja zadań programowych wpłynie na spójność i wielokierunkowość oddziaływań profilaktyczno-wychowawczych skierowanych do uczniów i podopiecznych. Jednolity program profilaktyczno-wychowawczy Zespołu Placówek Edukacyjnych w Bobrowie wynika z faktu, iż wychowanie i profilaktyka to proces ciągły, którego oddziaływaniu poddawane jest dziecko przez okres całej edukacji .Cele i zadania profilaktyczne są wspólne zarówno dla przedszkola, szkoły podstawowej jak i gimnazjum, PDP czy internatu, a różnią się jedynie doborem środków i metod realizacji programu odpowiednich do wieku uczniów.

Społeczność lokalna oczekuje od placówki zapewnienia bezpiecznych warunków edukacyjnych i wychowawczych oraz promowania zdrowego stylu życia. Sprostanie wszystkim oczekiwaniom wymaga wspólnego ujednoliconego, ciągłego, planowanego i konsekwentnego działania wszystkich nauczycieli. W roku szkolnym 2017/2018 szczególną dbałością według nowych uregulowań szczegółowo opisanych w szkolnej „Procedurze udzielania pomoc psychologiczno-pedagogicznej”.

  1. Plan rocznego programu profilaktyczno-wychowawczego uwzględnia:

  • koncepcję funkcjonowania Zespołu Placówek Edukacyjno-Terapeutycznych w Bobrowie na lata 2015-2020,

  • 5-letni program profilaktyczny i wychowawczy ZP,

  • wnioski przyjęte z realizacji Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2016/2017 na kolejny rok szkolny m.in.

- losowa kontrola (raz w miesiącu) dokumentacji z zakresu pomocy psychologiczno- pedagogicznej

- oparcie procesu dydaktycznego na praktycznym działaniu i aktywnym uczestnictwie w kulturze.

  • następujące kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2016/2017:

  1. Bezpieczeństwo w internecie. Odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznych.

  2. Wprowadzanie doradztwa zawodowego do szkół i placówek.

  3. Wzmacnianie wychowawczej roli szkoły.

Kierunki realizacji zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego według MEN-u w zakresie ewaluacji obejmują następująca tematykę:

1.„Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej”

2.„Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne”

W bieżącym roku szkolnym monitorowanie ze strony MEN-u będzie dotyczyło organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej we wszystkich typach szkół.

\"0x08

Obowiązującym uregulowaniem prawnym dotyczącym udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest rozporządzenie MEN w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach z 9 sierpnia 2017 roku, które wprowadza następujące zmiany:

- nową definicję pomocy psychologiczno - pedagogicznej;

- zmodyfikowanie zadań nauczycieli w kwestii rozpoznawania i zaspokajania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia ze szczególnym podkreśleniem konieczności uwzględnienia wpływu czynników środowiskowych - zarówno barier, jak i czynników wspierających - na jakość procesu kształcenia i wychowania;

- wskazanie wprost konieczności dokonywania oceny efektywności pomocy i formułowania wniosków w kwestii dalszych działań;

- możliwość występowania dyrektora (za zgodą rodziców dziecka) z wnioskiem do poradni o przeprowadzenie pogłębionej diagnozy problemów ucznia;

- wskazanie zaburzeń zachowania i emocji jako podstawy do objęcia ucznia pomocą psychologiczno - pedagogiczną,

- zastąpienie zajęć socjoterapeutycznych "zajęciami rozwijającymi kompetencje emocjonalno - społeczne";

- poszerzenie grupy uczniów, którzy mogą korzystać z zajęć logopedycznych;

- poszerzenie katalogu osób inicjujących udzielanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej (asystent nauczyciela, przedstawiciele organizacji pozarządowych lub instytucji działającej na rzecz rodziny, dziecka i młodzieży);

- dodanie nowej formy pomocy psychologiczno - pedagogicznej (zajęcia rozwijające umiejętność uczenia się);

- wprowadzenie nowej formy pomocy psychologiczno - pedagogicznej: zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz zindywidualizowanej ścieżki kształcenia;

- ujednolicenie czasu trwania zajęć specjalistycznych, zajęć rozwijających uzdolnienia oraz zajęć dydaktyczno-wyrównawczych. Czas trwania tych zajęć wynosi 45 min;

- w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom prowadzone są zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu - w przypadku uczniów szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych. Ponadto w przypadku szkoły podstawowej, branżowej szkoły I stopnia, liceum ogólnokształcącego i technikum oraz niektórych placówek, zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu uzupełniają działania szkoły i placówki w zakresie doradztwa zawodowego.

2. Sposoby diagnozy problemów występujących w placówce

Sposoby analizy problemów występujących w placówce :

  • Porady, konsultacje, rozmowy indywidualne i wywiady prowadzone z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami, bieżące obserwacje zachowań uczniów na lekcjach, podczas przerw, zajęć świetlicowych, w czasie pobytu internacie, a także na wycieczkach oraz imprezach pozaszkolnych, analiza sukcesów i niepowodzeń szkolnych dokonywana systematycznie podczas roku szkolnego,

  • analiza dokumentacji dotyczącej diagnozowania, monitorowania oraz podejmowania interwencji wychowawczej, którą stanowią m.in. dzienniki lekcyjne, dokumentacja pedagoga i psychologa, notatki służbowe,

  • informacje uzyskane od pracowników instytucji współpracujących ze szkołą,

  • poddawanie badaniom ankietowym wybranych sfer środowiska szkolnego i pozaszkolnego uczniów.

Główne monitorowane problemy wychowawcze :

  • naruszanie dyscypliny szkolnej lub regulaminu internatu,

  • agresja rówieśnicza,

  • kontakt naszych uczniów ze zjawiskami patologicznymi,

  • zachwianie poczucia bezpieczeństwa,

  • niedostateczne zaangażowanie części rodziców w sprawy szkolne swoich dzieci,

  • niedostateczne umiejętności wychowawcze rodziców,

  • trudna sytuacja bytowa części rodzin wpływająca negatywnie na funkcjonowanie dziecka w środowisku.

Realizatorzy, partnerzy programu :

  • grono pedagogiczne,

  • rodzice,

  • pedagog szkolny,

  • psycholog szkolny,

  • Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna,

  • Policja,

  • komisja rozwiązywania problemów alkoholowych, komisja ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie,

  • kuratorzy sądowi,

  • pracownicy świetlic środowiskowych,

  • ośrodki pomocy społecznej,

  • pielęgniarka środowiskowa,

  • stowarzyszenia i organizacje pozarządowe działające na terenie gminy,

  • PCPR Drawsko Pomorskie.

3. Założenia ogólne i cele programu

Cel główny:

Poprzez stałą i systematyczną pracę edukacyjną, wychowawczą i profilaktyczną rady pedagogicznej, rodziców, uczniów, instytucji współpracujących ze szkołą, stworzenie warunków dla wszechstronnego rozwoju osobowości ucznia w wymiarze intelektualnym, etycznym, emocjonalnym społecznym i zdrowotnym, a także eliminowanie i zapobieganie zachowaniom niepożądanym.

Cele szczegółowe w zakresie profilaktyki :

Wzmocnienie czynników chroniących i osłabienie czynników ryzyka m.in. poprzez motywowanie do nauki i zapobieganie niepowodzeniom szkolnym, stworzenie warunków do harmonijnego rozwoju osobowości, zainteresowań, rozwoju aktywności poznawczej i społecznej uczniów poprzez stworzenie bogatej oferty zajęć pozalekcyjnych w internacie, kultywowanie tradycji, praca wychowawcza w oparciu o autorytety, wychowanie patriotyczne - działania wzmacniające oddziaływania profilaktyczne. Zapewnienie bezpieczeństwa i ochrona przed negatywnymi wpływami środowiska. Uruchomienie stałych form wsparcia psychologiczno-pedagogicznego. Wykorzystywanie działań o charakterze proekologicznym w pracy wychowawczej i profilaktyce.

Czynniki chroniące:

  • silne więzi emocjonalne z rodzicami,

  • zapobieganie niepowodzeniom szkolnym,

  • szacunek dla norm, wartości i autorytetów,

  • wysoki poziom kompetencji społecznych uczniów,

  • pielęgnowanie tradycji rodzinnych, świątecznych, religijnych,

  • rozwijanie zainteresowań poprzez udział w różnorodnych formach zajęć pozalekcyjnych w internacie i świetlicy oraz uczestnictwo w kulturze

Czynniki ryzyka:

  • negatywny wpływy środowiskowe (rodziny dysfunkcyjne),

  • brak zainteresowania ze strony rodziców funkcjonowaniem dziecka w środowisku szkolnym,

  • niskie umiejętności wychowawcze rodziców,

  • ubóstwo, bezrobocie, emigracja rodziców za pracą,

  • niepowodzenia w nauce;

  • negatywne wpływy grupy rówieśniczej,

  • wczesna inicjacja w zachowaniach ryzykownych.

Cele szczegółowe w zakresie wychowania:

Realizacja wartości wychowawczych:

  • szacunek dla języka ojczystego, kultury i tradycji narodowej,

  • tolerancja wobec różnych poglądów, kultur, postaw i przekonań,

  • uczciwość , szczerość, prawdomówność, rzetelność i odpowiedzialność,

  • poznawanie i doskonalenie własnej osobowości,

  • umiejętność współżycia w rodzinie i społeczności.

Realizacja głównych celów wychowawczych:

  • zapewnienie warunków do wszechstronnego rozwoju osobowości ucznia

  • kształtowanie postaw twórczych,

  • stworzenie warunków do efektywnej współpracy z domem rodzinnym ucznia oraz integracji ze środowiskiem lokalnym,

  • dostarczanie wzorców osobowościowych stanowiących model do naśladowania i kształtowania poczucia własnej wartości,

  • otwarcie na wartości kultur Europy i świata.

Powyższe cele zawierają w sobie następujące działania:

  • rozwijanie samodzielności w zdobywaniu wiedzy, informacji i umiejętności,

  • kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własne decyzje,

  • kształtowanie osobowości zdolnej do krytycznego myślenia,

  • budowanie atmosfery współpracy i koleżeństwa,

  • kształtowanie gotowości do niesienia pomocy innym,

  • nauczanie zasad kultury,

  • dbałość o kulturę języka,

  • pomoc uczniom ze specyficznymi trudnościami w nauce,

  • wspieranie uczniów w rozwijaniu ich umiejętności,

  • kształtowanie postawy tolerancji i akceptacji dla innych, integracji uczniów w oparciu o dialog i współdziałanie,

  • nauka bezpiecznego zachowania na terenie szkoły i poza nią, wykorzystanie całodobowego monitoringu,

  • kształtowanie postawy patriotycznej.

4. Metody i formy realizacji programu

  • działania wychowawców w ramach godzin wychowawczych,

  • wprowadzanie przez wszystkich nauczycieli do tematyki swoich przedmiotów elementów programu profilaktyczno-wychowawczego,

  • uwzględnianie założeń programu profilaktyczno-wychowawczego we wszystkich zajęciach placówki,

  • dostosowanie przez wszystkich nauczycieli w ramach prowadzenia zajęć przekazywania wiedzy, kształtowania umiejętności i postaw uczniów do odpowiedniej w tym wieku aktywności dzieci, umożliwienie poznawania świata w jego jedności i złożoności, wspomaganie samodzielności uczenia się, inspirowanie do wyrażania własnych myśli i przeżyć, rozbudzanie ciekawości poznawczej oraz motywowanie do dalszej edukacji,

  • współpraca nauczycieli z pedagogiem i psychologiem szkolnym,

  • stworzenie oferty zajęć pozalekcyjnych w internacie,

  • organizowanie imprez okolicznościowych,

  • zapewnienie uczniom bezpieczeństwa na terenie placówki poprzez sprawnie działający system dyżurów i interwencji oraz monitoring,

  • udział w imprezach, konkursach pozaszkolnych,

  • organizowanie zajęć o charakterze profilaktycznym,,

  • ciągłe usprawnianie przepływu informacji szkoła-internat

  • organizowanie imprez integracyjnych z udziałem uczniów, nauczycieli i rodziców, prowadzenie zajęć otwartych,

  • praca z rodziną ucznia, konsultacje, porady, warsztaty dla rodziców, utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami poprzez różne formy spotkań zebrań imprez szkolnych i lokalnych, wycieczek,

  • wspieranie i aktywizowanie „Klubu demokraty” i całego środowiska uczniowskiego,

  • praca z uczniem:

-warsztaty integrujące zespół klasowy, rozwijające kompetencje społeczne,

-zajęcia z zakresu profilaktyki,

-zachęcanie do aktywnego uczestnictwa w zajęciach pozalekcyjnych w okresie przebywania w internacie,

-stała pomoc psychologiczna i opieka pedagogiczna, objęcie szczególną opieką psychologiczną uczniów przejawiających zachowania agresywne i monitorowanie zmian w ich zachowaniu po zaplanowaniu działań dydaktyczno wychowawczych,

-angażowanie uczniów do aktywnego uczestniczenia w przygotowanie imprez i uroczystości szkolnych.

  • praca z rodzicami:

-pedagogizacja rodziców w ramach zebrań,

-prelekcje i pogadanki z udziałem pedagoga i psychologa,

-udzielanie indywidualnych porad i konsultacji przez pedagoga i psychologa szkolnego,

-budowanie prawidłowych, opartych na wzajemnym poszanowaniu i zaufaniu relacji z rodzicami,

-wskazywanie na dbałość i znaczenie właściwej formy spędzania czasu wolnego przez dzieci,

-dbałość o stałe konsekwentne współdziałanie nauczycieli i rodziców w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.

  • praca rady pedagogicznej:

-udział nauczycieli w szkoleniowych radach pedagogicznych,

-współpraca z pedagogiem, psychologiem oraz innymi specjalistami pracującymi na rzecz dziecka i rodziny przy rozwiązywaniu problemów wychowawczych,

-stałe i systematyczne dokształcanie i samodoskonalenie w ramach zespołów wychowawczych i klasowych oraz innych formach doskonalenia zawodowego.

  • realizacja następujących programów oraz projektów :

  • projekt edukacyjny: „KULTHURRA”,

  • program zajęć ruchowych „KOSZYKOWY ZAWRÓT GŁOWY” dla uczniów przebywających w internacie,

  • projekt edukacyjny: „MĄDRA SZKOŁA CZYTA DZIECIOM”,

  • „BAWIMY SIĘ W TEATR” - program ukulturalniający dla klas I-III,

  • udział placówki w projekcie „EDUKACJA KULTUROWA DLA UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH”- realizacja inicjatyw:

1.ZABAWA Z RYTMEM - zainteresowanie i zainspirowanie uczniów do wyrażania siebie poprzez muzykę.

2.SŁONECZNA GALERIA - zaprojektowanie i wykonanie galerii prac plastycznych z wykorzystaniem drewna.

3.TERAPIA TAŃCEM - warsztaty z użyciem worków do tańca.

4.NA NIEBIESKO DLA AUTYZMU - wykonanie instalacji przestrzennej.

5.NAKRĘCENI - wyjazd do TVP Szczecin.

  • projekt „NIEPEŁNOSPRAWNA INTELEKTUALNIE MŁODZIEŻ Z POWIATU DRAWSKIEGO CENTRUM AKTYWNOŚCI TWÓRCZEJ W USTCE”.

  • program „KINO-SZKOŁA”.

  • program z DORADZTWA ZAWODOWEGO dla klasy VII szkoły podstawowej.

Praca prowadzona przez pracowników niepedagogicznych:

  • zaznajomienie z założeniami programu profilaktyczno-wychowawczego,

  • reagowanie na przejawy negatywnych zachowań i informowanie o tym wychowawcę klasy,

  • wyrażanie swojej opinii na temat oceny zachowania uczniów,

  • wspomaganie nauczycieli w realizowaniu działań profilaktyczno - wychowawczych.

Praca „Klubu demokraty”:

  • inspiruje, inicjuje życie na terenie placówki,

  • reprezentuje potrzeby i oczekiwania środowiska uczniowskiego wobec dyrekcji i grona nauczycielskiego.

II. Realizacja szkolnego programu profilaktyczno-wychowawczego z uwzględnieniem poszczególnych etapów edukacyjnych.

PRZEDSZKOLE

1. Wzmocnienie czynników chroniących i osłabienie czynników ryzyka

Odpowiedzialni: wychowawcy, pedagog, psycholog.

Termin realizacji: cały rok.

Sposób realizacji: Pozytywne motywowanie podopiecznych , realizacja zaleceń zawartych w opiniach i orzeczeniach. Rozwijanie współpracy z rodzicami - motywowanie rodziców do udziału w życiu szkoły, wprowadzanie partnerstwa w kontaktach z rodzicami i stałe doskonalenie kontaktów pomiędzy rodzicami i szkołą. Podejmowanie działań podnoszących umiejętności wychowawcze rodziców. Adaptacja przedszkolaków do nowych warunków funkcjonowania.

  1. Rozwijanie osobowości, zainteresowań, aktywności poznawczej i społecznej uczniów

Odpowiedzialni: nauczyciele, wychowawcy, pedagog, psycholog.

Termin realizacji: cały rok.

Sposób realizacji: Rozwijanie kompetencji społecznych uczniów poprzez realizację zajęć wychowawczych, organizowanie warsztatów i spotkań z ciekawymi osobami , udział w akcjach i kampaniach o charakterze społecznym, upowszechnianie czytelnictwa, uczestnictwo w kulturze, realizacja programów autorskich i projektów.

  1. Kultywowanie tradycji, praca wychowawcza w oparciu o autorytety, wychowanie patriotyczne

Odpowiedzialni: wychowawcy, wszyscy nauczyciele.

Termin realizacji: cały rok.

Sposób realizacji: Organizowanie imprez okolicznościowych związanych ze świętami państwowymi, religijnymi, rodzinnymi, wykorzystywanie sylwetek wybitnych i ciekawych ludzi w profilaktyce zachowań ryzykownych , wzbogacanie tematyki zajęć o szeroko pojęte wychowanie regionalne, integracja ze społecznością lokalną

  1. Zapewnienie bezpieczeństwa i ochrona przed negatywnymi wpływami środowiska

Odpowiedzialni: wychowawcy, pedagog, psycholog.

Termin realizacji: cały rok.

Sposób realizacji: współpraca przedszkola z Policją (wymiana informacji, interwencje, pogadanki dla uczniów), współpraca z Sądem, kuratorem zawodowym i społecznym, OPS, świetlicami środowiskowymi, tematy z zakresu bezpieczeństwa, ochrony zdrowia i profilaktyki uzależnień , udział uczniów w spektaklach profilaktycznych, organizacja zajęć z zakresu profilaktyki podczas rekolekcji, zorganizowanie spotkania dla rodziców o tematyce uzależnień.

  1. Uruchomienie stałych form wsparcia psychologiczno-pedagogicznego

Odpowiedzialni: pedagog, psycholog.

Termin realizacji: cały rok.

Sposób realizacji: Stałe monitorowanie przez pedagoga i psychologa sytuacji wychowawczej w przedszkolu, ścisła współpraca pedagoga i psychologa z nauczycielami i wychowawcami w rozwiązywaniu trudności wychowawczych, warsztaty, pogadanki, porady, konsultacje dla rodziców i nauczycieli.

  1. Wykorzystanie działań o charakterze proekologicznym w pracy wychowawczej i działaniach profilaktycznych

Odpowiedzialni: wychowawcy.

Termin realizacji: cały rok.

Sposób realizacji: Popularyzowanie wiedzy ekologicznej, popularyzacja aktywnego wypoczynku na łonie przyrody - wycieczki do ogrodów, szkółek roślin, na ścieżki przyrodnicze , udział w akcjach ekologicznych na rzecz gminy np.”Dzień ziemi”.

  1. Przestrzeganie norm dobrego zachowania w środowisku przedszkolnym i rodzinnym

Odpowiedzialni: wszyscy nauczyciele, pracownicy niepedagogiczni, wychowawcy.

Termin realizacji: cały rok.

Sposób realizacji: Wprowadzanie w świat wartości, egzekwowanie wśród przedszkolaków właściwych postaw czyli okazywanie szacunku w słowach i czynach wobec dorosłych, rówieśników i młodszych, nawykowego stosowania zwrotów grzecznościowych . Kształtowanie postaw patriotycznych - podejmowanie tematyki na zajęciach poprzez opowiadania, rozmowy i pogadanki, prezentacje symboli narodowych i godnego zachowania wobec nich.

SZKOŁA PODSTAWOWA oraz GIMNAZJUM

1. Wzmocnienie czynników chroniących i osłabienie czynników ryzyka

Odpowiedzialni: wychowawcy, nauczyciele przedmiotowi, pedagog, psycholog.

Termin realizacji: cały rok.

Sposób realizacji: Motywowanie uczniów, diagnozowanie trudności szkolnych, realizacja zaleceń zawartych w opiniach i orzeczeniach. Rozwijanie współpracy z rodzicami - motywowanie rodziców do udziału w życiu szkoły, wprowadzanie partnerstwa w kontaktach z rodzicami i stałe doskonalenie kontaktów pomiędzy rodzicami i szkołą. Podejmowanie działań podnoszących umiejętności wychowawcze rodziców. Usprawnianie informacji szkoła -internat. Adaptacja do nowych warunków życia szkolnego.

2.Rozwijanie osobowości, zainteresowań, aktywności poznawczej i społecznej uczniów

Odpowiedzialni: nauczyciele, wychowawcy internatu, pedagog, psycholog.

Termin realizacji: cały rok.

Sposób realizacji: Rozwijanie kompetencji społecznych uczniów poprzez realizację zajęć wychowawczych, wykorzystywanie szkolnej biblioteki, warsztaty umiejętności społecznych, organizowanie warsztatów i spotkań z ciekawymi osobami , uczestnictwo w kulturze, wprowadzenie elementów doradztwa zawodowego, wspieranie działalności samorządu szkolnego, udział w akcjach i kampaniach o charakterze społecznym, upowszechnianie czytelnictwa, realizacja programów autorskich i projektów.

3.Kultywowanie tradycji, praca wychowawcza w oparciu o autorytety, wychowanie patriotyczne

Odpowiedzialni: wychowawcy, wszyscy nauczyciele.

Termin realizacji: cały rok.

Sposób realizacji: Organizowanie imprez okolicznościowych związanych ze świętami państwowymi, religijnymi, rodzinnymi, wykorzystywanie sylwetek wybitnych i ciekawych ludzi w profilaktyce zachowań ryzykownych , wzbogacanie tematyki zajęć o szeroko pojęte wychowanie regionalne, integracja ze społecznością lokalną

4.Zapewnienie bezpieczeństwa i ochrona przed negatywnymi wpływami środowiska, profilaktyka uzależnień

Odpowiedzialni: wychowawcy, pedagog, psycholog.

Termin realizacji: cały rok.

Sposób realizacji: Stała współpraca szkoły z Policją (wymiana informacji, interwencje, pogadanki dla uczniów), współpraca z Sądem, kuratorem zawodowym i społecznym, OPS, tematy z zakresu bezpieczeństwa, ochrony zdrowia i profilaktyki uzależnień oraz bezpieczeństwa w internecie i odpowiedzialnego korzystania z mediów społecznych, realizowane w ramach godzin wychowawczych, udział uczniów w spektaklach profilaktycznych, organizacja zajęć z zakresu profilaktyki podczas rekolekcji, organizowanie spotkań dla rodziców o tematyce uzależnień.

5.Uruchomienie stałych form wsparcia psychologiczno-pedagogicznego

Odpowiedzialni: pedagog, psycholog.

Termin realizacji: cały rok.

Sposób realizacji: Stałe monitorowanie przez pedagoga i psychologa sytuacji wychowawczej w szkole, ścisła współpraca pedagoga i psychologa z nauczycielami i wychowawcami w rozwiązywaniu trudności wychowawczych, warsztaty, pogadanki, porady konsultacje dla rodziców i nauczycieli, udzielanie indywidualnej pomocy psychologiczno - pedagogicznej uczniom.

6.Wykorzystanie działań o charakterze proekologicznym w pracy wychowawczej i działaniach profilaktycznych

Odpowiedzialni: wychowawcy.

Termin realizacji: cały rok.

Sposób realizacji: Popularyzowanie wiedzy ekologicznej, popularyzacja aktywnego wypoczynku na łonie przyrody - wycieczki do ogrodów, szkółek roślin, na ścieżki przyrodnicze, angażowanie uczniów w prace nad tworzeniem ogrodu wokół placówki , udział w akcjach ekologicznych na rzecz gminy np.”Dzień ziemi”.

7.Przestrzeganie norm dobrego zachowania w środowisku szkolnym i rodzinnym

Odpowiedzialni: wszyscy nauczyciele, pracownicy niepedagogiczni, wychowawcy.

Termin realizacji: cały rok.

Sposób realizacji: Wprowadzanie w świat wartości, egzekwowanie wśród uczniów właściwych postaw czyli okazywanie szacunku w słowach i czynach wobec dorosłych, rówieśników i młodszych, nawykowego stosowania zwrotów grzecznościowych , znajomości i stosowania obowiązujących zasad korzystania z telefonów komórkowych. Kształtowanie postaw patriotycznych - podejmowanie tematyki na zajęciach poprzez opowiadania, rozmowy i pogadanki, prezentacje symboli narodowych i godnego zachowania wobec nich.

  1. Poznanie przez uczniów swoich mocnych i słabych stron oraz praca nad nimi

Odpowiedzialni: wychowawcy, pedagog, psycholog.

Termin realizacji: cały rok.

Sposób realizacji: Zajęcia, rozmowy, pogadanki i warsztaty o - świadomości własnych wad i zalet - akceptacji siebie - treningu asertywności - wpływie mediów i Internetu.

PRZYGOTOWANIE DO PRACY

1. Wzmocnienie czynników chroniących i osłabienie czynników ryzyka

Odpowiedzialni: wychowawcy, nauczyciele przedmiotowi, pedagog, psycholog.

Termin realizacji: cały rok.

Sposób realizacji: Motywowanie uczniów, diagnozowanie trudności szkolnych, realizacja zaleceń zawartych w opiniach i orzeczeniach. Rozwijanie współpracy z rodzicami - motywowanie rodziców do udziału w życiu szkoły, wprowadzanie partnerstwa w kontaktach z rodzicami i stałe doskonalenie kontaktów pomiędzy rodzicami i szkołą. Podejmowanie działań podnoszących umiejętności wychowawcze rodziców.

2.Rozwijanie osobowości, zainteresowań, aktywności poznawczej i społecznej uczniów

Odpowiedzialni: nauczyciele, wychowawcy internatu, pedagog, psycholog.

Termin realizacji: cały rok.

Sposób realizacji: Rozwijanie kompetencji społecznych uczniów poprzez realizację zajęć wychowawczych, warsztaty umiejętności społecznych, organizowanie warsztatów i spotkań z ciekawymi osobami , uczestnictwo w kulturze, wprowadzanie różnych form doradztwa zawodowego, wspieranie działalności samorządu szkolnego, udział w akcjach i kampaniach o charakterze społecznym, upowszechnianie czytelnictwa, realizacja programów autorskich i projektów.

3.Kultywowanie tradycji, praca wychowawcza w oparciu o autorytety, wychowanie patriotyczne

Odpowiedzialni: wychowawcy, wszyscy nauczyciele.

Termin realizacji: cały rok.

Sposób realizacji: Organizowanie imprez okolicznościowych związanych ze świętami państwowymi, religijnymi, rodzinnymi, wykorzystywanie sylwetek wybitnych i ciekawych ludzi w profilaktyce zachowań ryzykownych , wzbogacanie tematyki zajęć o szeroko pojęte wychowanie regionalne, integracja ze społecznością lokalną

4.Zapewnienie bezpieczeństwa i ochrona przed negatywnymi wpływami środowiska, profilaktyka uzależnień

Odpowiedzialni: wychowawcy, pedagog, psycholog.

Termin realizacji: cały rok.

Sposób realizacji: Stała współpraca szkoły z Policją (wymiana informacji, interwencje, pogadanki dla uczniów), współpraca z Sądem, kuratorem zawodowym i społecznym, OPS, tematy z zakresu bezpieczeństwa, ochrony zdrowia i profilaktyki uzależnień oraz bezpieczeństwa w internecie i odpowiedzialnego korzystania z mediów społecznych realizowane w ramach godzin wychowawczych, udział uczniów w spektaklach profilaktycznych, organizacja zajęć z zakresu profilaktyki, organizowanie spotkań dla rodziców o tematyce uzależnień.

5.Uruchomienie stałych form wsparcia psychologiczno-pedagogicznego

Odpowiedzialni: pedagog, psycholog.

Termin realizacji: cały rok.

Sposób realizacji: Stałe monitorowanie przez pedagoga i psychologa sytuacji wychowawczej w szkole, ścisła współpraca pedagoga i psychologa z nauczycielami i wychowawcami w rozwiązywaniu trudności wychowawczych, warsztaty, pogadanki, porady i konsultacje dla rodziców i nauczycieli, udzielanie indywidualnej pomocy psychologiczno - pedagogicznej uczniom.

6.Wykorzystanie działań o charakterze proekologicznym w pracy wychowawczej i działaniach pro- filaktycznych

Odpowiedzialni: wychowawcy.

Termin realizacji: cały rok.

Sposób realizacji: Popularyzowanie wiedzy ekologicznej, popularyzacja aktywnego wypoczynku na łonie przyrody - wycieczki do ogrodów, szkółek roślin, na ścieżki przyrodnicze, angażowanie uczniów w prace nad tworzeniem ogrodu wokół placówki , udział w akcjach ekologicznych na rzecz gminy np.”Dzień ziemi”.

7.Przestrzeganie norm dobrego zachowania w środowisku szkolnym i rodzinnym

Odpowiedzialni: wszyscy nauczyciele, pracownicy niepedagogiczni, wychowawcy.

Termin realizacji: cały rok.

Sposób realizacji: Wprowadzanie w świat wartości, egzekwowanie wśród uczniów właściwych postaw czyli okazywanie szacunku w słowach i czynach wobec dorosłych, rówieśników i młodszych, nawykowego stosowania zwrotów grzecznościowych , znajomości i stosowania obowiązujących zasad korzystania z telefonów komórkowych. Kształtowanie postaw patriotycznych - podejmowanie tematyki na zajęciach poprzez opowiadania, rozmowy i pogadanki, prezentacje symboli narodowych i godnego zachowania wobec nich.

8.Poznanie przez uczniów swoich mocnych i słabych stron oraz praca nad nimi

Odpowiedzialni: wychowawcy, pedagog, psycholog.

Termin realizacji: cały rok.

Sposób realizacji: Zajęcia, rozmowy, pogadanki i warsztaty o - świadomości własnych wad i zalet - akceptacji siebie - treningu asertywności - wpływie mediów i Internetu.

INTERNAT.

Cele Rocznego Programu Profilaktyczno-Wychowawczego:

- kształtowanie postaw szacunku wobec siebie i innych osób, respektowanie norm społecznych

- dbanie o kulturę osobistą i kulturę słowa,

- dbanie o własne bezpieczeństwo i zdrowie oraz schludny i czysty wygląd zewnętrzny,

- nabywanie umiejętności rozwiązywania konfliktów w różnych dziedzinach życia, radzenie sobie z własnymi emocjami,

- przeciwdziałanie agresji (słownej i fizycznej) wśród wychowanków

- budzenie zainteresowania środowiskiem przyrodniczym, edukacja ekologiczna, elementy doradztwa zawodowego

- kształtowanie umiejętności odpowiedzialnego korzystania z mediów społecznych oraz bezpiecznego korzystania z sieci

- wspomaganie funkcjonowania rodziny ucznia- współpraca z rodzicami

- umacnianie odpowiedzialności za powierzone mienie, porządek w internacie i jego mienie,

Formy realizacji:

  • Poznanie wychowanka i jego środowiska

  • Zapewnienie indywidualnego rozwoju wychowanka

z uwzględnieniem jego możliwości i potrzeb

  • Współpracę z rodzicami

  • Określanie jasno norm postępowania i konsekwentne ich przestrzeganie

  • Współpracę wychowawców grup z innymi nauczycielami

  • Propagowanie zdrowego stylu życia

  • Zapobieganie przemocy, agresji i uzależnieniom

Zadanie

Sposób realizacji

Termin

Osoby odpowiedzialne

Współpraca z rodziną wychowanka, poznanie wychowanka i jego środowiska rodzinnego

- zebrania z rodzicami/opiekunami prawnymi,

- kontakty indywidualne z wychowawcą,

- rozmowy telefoniczne z rodzicami/opiekunami prawnymi,

- wezwania rodziców/opiekunów prawnych wychowanka w związku z naruszeniem przez wychowanka zasad współżycia szkolnego bądź zniszczeniem wyposażenia,

- zapraszanie i udział rodziców w imprezach organizowanych przez ZPET w Bobrowie

Wg ustalonego harmonogramu

Wg potrzeb

Wg potrzeb

Wg potrzeb

Zgodnie z kalendarzem imprez

Wychowawcy grup

Kształtowanie postaw szacunku i troski wobec innych ludzi, natury i własnego zdrowia

- wdrażanie do stosowania form grzecznościowych,

- przestrzeganie zasad i regulaminów obowiązujących w internacie, systematyczne przypominanie wychowankom, w razie potrzeby organizowanie apeli w internacie z udziałem Dyrektora

- bieżące rozwiązywanie problemów wychowawczych -podczas zebrań grupowych i podczas zebrań zespołów wychowawczych (zgodnie z harmonogramem)

- stosowanie zasad bezpiecznego zachowania w szkole i poza nią,

- prowadzenie działań profilaktycznych związanych ze zdrowiem wychowanków -przeprowadzanie pogadanek nt zdrowego trybu życia, zdrowego odżywiania, wykonywanie gazetek tematycznych, plakatów, (współpraca z gabinetem medycyny szkolnej)

- uświadomienie skutków wynikających z niewłaściwego odbioru telewizji oraz korzystania z Internetu,

- budzenie szacunku do przyrody poprzez bezpośredni kontakt z przyrodą (spacery, wycieczki po najbliższej okolicy, obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie, pogadanki o tematyce ekologicznej, udział wychowanków w akcji Sprzątanie świata i Dniu Ziemi, segregowanie odpadów w internacie, wykonywanie prac plastycznych o tematyce ekologicznej)

- dbanie o zieleń na terenie parku internackiego, ogródku szkolnym,

- założenie hodowli własnych roślin w ogródku szkolnym,

Na bieżąco, w ciągu roku szkolnego

- zgodnie z planami pracy grup wychowawczych

- zgodnie z planami pracy grup wychowawczych, w ciągu roku szkolnego

Październik 2015- czerwiec 2016

Wychowawcy grup

Zapobieganie patologiom i uzależnieniom

- pogadanki z wychowankami na temat zgubnego wpływu stosowania używek - dopalaczy, alkoholu, narkotyków, palenia papierosów; Dostarczanie informacji nt zagrożeń - broszury, ulotki. Zorganizowanie spotkania z pielęgniarką szkolną, psychologiem i pedagogiem,

- zapobieganie agresji fizycznej i psychicznej -

pogadanki z wychowankami, projekcje filmów, współpraca z psychologiem i pedagogiem szkolnym

- zgodnie z planami pracy grup wychowawczych, w ciągu roku szkolnego

Wychowawcy grup

Bezpieczeństwo w internacie

- utrwalanie i przestrzeganie zasad bezpiecznego zachowania w internacie i poza nim, przypominanie o zasadach BHP podczas zajęć oraz w pracowniach: komputerowej, gospodarstwa domowego itp.

- zapobieganie agresji fizycznej i psychicznej-reagowanie na zaistniałe sytuacje, kontrolowanie niewłaściwych zachowań

- bezpieczeństwo na drodze -kształtowanie umiejętności właściwego zachowania się podczas wyjść i spacerów poza teren placówki- przypominanie wychowankom o zasadach panujących podczas wycieczek i spacerów, zwracanie uwagi na przestrzegani przepisów drogowych, noszenie kamizelek odblaskowych.

W ciągu roku szkolnego

Wychowawcy grup

Profilaktyka szkolna i wychowanie to oprócz działań wynikających z harmonogramu planu pracy wychowawców i specjalistów szkolnych również „Procedury postępowania w sytuacjach kryzysowych” i wszelkie regulaminy organizujące życie szkolne już istniejące i tworzone w zależności od potrzeb. Program jest skonsultowany z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców.

Przewodniczący Rady Pedagogicznej Przewodniczący Rady Rodziców

 

 

ZESPÓŁ PLACÓWEK EDUKACYJNO-TERAPEUTYCZNYCH

W BOBROWIE

78-520 Złocieniec, Bobrowo 7; tel/fax 94 3671463

78-500 Drawsko Pom., Seminaryjna 2; tel/fax 94 3425009

78-550 Czaplinek, Wałecka 57, tel/fax 94 37 59 117

e-mail:soswbobrowo@interia.pl,orwp.drawsko@onet.pl, zpet.czaplinek@wp.pl

www.soswbobrowo.edupage.org

\"0x01

POWIAT DRAWSKI - JEZIOR PIĘKNYCH MORZE

Załączniki do pobrania

Pobierz Rozpakuj
Pobierz spakowane pliki Rozpakuj pliki i pobierz

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Krystian Ignacak 04-03-2015 16:19
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 04-03-2015
Ostatnia aktualizacja: Krystian Ignacak 16-09-2017 23:41